lägg ner hela överklassgrejen.

jag sitter här och bara stör mig på hela bloggrejen. eller typ inte bloggen i sig, men på saker som folk skriver på sina bloggar. nyss lade jag flera aggrokommentarer i katrin schulmans blogg. hon skrev om söderpack och alkisar på gullmars..hur man får åka slalom mellan dem på väg till sabis.

alltså jag fattar verkligen inte hela grejen med söderk vs. östermalm. det känns så jävla passé att köra hela klasshierarkijargongen. visserligen kan jag tänka mig att katrin har något slags ironisk utgångspunkt, men de dumma jävlar som håller med henne...ojojoj. här snackar vi inte många hjärnceller, alltså.

stureplan vill förändra sin överklasstämpel, vill solidarisera sig med övriga stockholm och skapa något slags "livsstil". men när då kommentatorsfältet i schulmans blogg (som för övrigt publiceras på stureplan.se) fylls av saker som "men varför läser du stureplan.se om du vill hänga med alkisar", när vettiga människor ställer sig kritiska till skribentens påhopp, känns det bara patetiskt.

jag tycker nog lite synd om de på stureplan som faktiskt vill göra något vettigt av hela grejen.

fatta att pengagrejen är ute, klipp er och skaffa ett jobb så kanske vi kan börja diskutera.

jag frågade för övrigt i kommentatorsfältet vad dessa människor lägger in för värdering i begreppet "pack". av kommentarerna att döma så är det människor utanför stan som inte innehar ett adligt namn och som jobbar för sina pengar.

jag är gladeligen ett pack och hänger hellre med vilka alkisar som helst, söder eller ej, än pallar "öfvre östermalm" om det ska vara på det här sättet.

Kommentarer
Postat av: moster anna

Det är ju samma diskussion som alltid , i alla år , jämnt !!!!

2007-12-19 @ 08:38:06
Postat av: Kusin Linda

...men det är också så att det är enklare att kliva ned i klass än upp och just därför tror inte jag att det är överklassen det är fel på, utan de som klättrat på klasstegen och som vill tydliggöra den resan för att göra "sig av" med sitt förflutna.
det är trots allt värdegrunden det handlar om och den är fortfarande kopplad till klass (inte bara ekonomi utan syn på människor, utbildning osv).

och pengar är allt. kanske inte för den enskilde individen, men för hela samhället.

2007-12-19 @ 09:03:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback