vintern rasat ut!

valborgsmässoafton och solen skiner.
min balkong är alldeles sval och jag dricker blåbärssoppa och läser.

jag prenumererar på den syndikalistiska tidningen arbetaren,
och tyckte att det var lite skoj att i min moa martinson-samling från 60-talet
så hade just en journalist för arbetaren skrivit förordet.

moa är en av mina favoritförfattare, tillsammans med strindberg, sara lidman
och gunnar ekelöf. med flera, såklart. men dem som säkerligen har påverkat mig mest.
och astrid lindgren! barbro lindgren! jonas gardell!
det finns så många.

men moa är bra, läs klockor vid sidenvägen,
alldeles underbart.

förresten var jag på någon sorts poesikväll igår. det var ett kulturcentra vid odenplan
som bjöd in några författare att läsa lite. jag hade inte så bra koll på författarna,
och det var heller inte så bra. det enda jag kunde tänka på var ernest hemingway som
en gång sa "ta ner poesin från kristallkronorna och låt barnen komma fram och klämma på den,
för helvete". det här med att poesi ska vara förbehållet pretentiösa intellektuella, det här att
vara så inihelvete självcentrerad att skrivandet bara handlar om det blödande jaget.
vem fan bryr sig? skriv något som påverkar, förändrar.
inte rasslande björklöv eller tråkiga skilsmässor. jag satt där och ville gå upp på scenen och
rycka ifrån dem micken och skrika något nytt, något som inte sagts och något som
kommer att förändra, eller i alla fall beröra, få folk att bli mäktigt förbannade eller hänförda.
vem fan blir hänförd av björk?
men jag satt kvar, som den svennebanan jag är, satt kvar och applåderade svalt mellan
författarna som avlöste varandra och det mycket suspekta mellanaktsnumret där någon
sorts konstnär skulle klämma på material. jag ville gå hem, bara.

men sen kom kristina lugn upp och då blev allt plöstligt mycket ljusare, gladare och trevligare.
jag har inte läst så mycket av henne innan, men hon verkar vara en mycket behaglig kvinna.
om inte annat en omdiskuterad frisyr som man kan titta på.
närå, hon var riktigt duktig.
nu ska jag sola lite, hoppas ni ser fina brasor ikväll trots att de har sagt nej till eldarna i sthlm.

twittra rå

jag lyssnar på destinys childs första skiva när jag gymmar.
det tycker jag är hemskt roligt.

note to self:
nej, min blogg ska inte bli som twitter,
jag har bara inget bättre för mig.

sådär ja

och:
invigning för nya torsdagsklubben
på spy bar.

och:
jag orkar inte gå.

många skulle säga jag är löjlig
som tycker att jag känner mig gammal och grå.

klockan är 21:37, och jag ska sova nu.

jag har kanske inte så mycket att säga

jag skrev ju min c-uppsats om strindbergs debutroman röda rummet.
därför känns det extra skojigt att få skriva hemtentamen i modernismkursen om just honom!

veckans arbetaren damp just ner i brevlådan och jag har kokat kaffe.
en torsdag som ligger i min hand!

och som om positivitet.

tisdag. grått ute. grått inne kanske, trivialiteter retar mig,
som att få kaffefläck på ren skjorta, eller slå lilltån i vardagsrumsbordet.
ett jävla sätt att bete sig egentligen,
jag önskar ibland att djävulshornen i realiteten stack ut ett par centimeter
från huvudet,
så folk hade vett att hålla sig borta.
men det är ju också ett jävla sätt att bete sig på.

det är ett jävla sätt att klaga över någonting alls egentligen,
så jag ska sluta.
jag hatar folk som gnäller.
över huvudvärk, ludd i torktumlaren eller att det är glas i kycklingen.
är det någon som över huvud taget reflekterat över varför det är glas i kycklingen?
ge fan i att äta kyckling då,
så slipper du glas.
det är en moralens rättvisa.

men jag har horn i huvudet,
och i ren antiakt ska jag slopa smink på obestämd framtid.
jag såg reklam på tv med kanske 5-åring med smink i hela jävla huvet.
också pratar vi om jämställdhet.
skitreklam.
skitsverige.

nu struntar jag i det här.

och ofta går det inte en dag utan någon sorts saknad

måndag förmiddag.
solen är framme men det är inte varmt ute,
men kanske lagom friskt för att promenera i.

jag läser selma lagerlöf och har i och med henne
upptäckt en ny litterär storhet.
jag kan plötsligt inte komma ihåg
varför jag inte tyckte om selma förut.

det är vackert i stockholm,
i vasaparken börjar gräset bli grönt och blåsippor, vitsippor
och skott till liljekonvaljer växer i slätten.

ändå kan jag inte hjälpa att jag saknar det här.
hyde park en tidig morgon,
starbuckskaffet på väg till jobbet och röda lördagsbussen
till camden och world's end-puben men half pints för 1 pund.


hymn to the immortal world

jag tappar förståelse. mot min vilja tappar jag förståelse.
jag har haft förståelse. förut.

i en värld då himlen var blå.
asfalten mjuk.

fågelkvitter.
jag kunde höra sådant då.

men jag kan inte mera.

och jag förstår inte.

jag förstår inte varför man ska få äta kött. jag kan inte förstå det.
jag tycker att sådana som äter kött är dumma.
jag kan inte hjälpa att jag tycker att köttäteri är dumt.

att man ogillar invandrare, utvandrare. att man ogillar homo-eller heterosexuella.
att man ogillar.

jag tappar förståelse för sådana som ogillar.
jag har bara inte förståelse.

förut tyckte jag om läppglans.
då kunde jag bli glad över vippiga kjolar.

men jag kan inte mer.
mot min vilja kan jag inte mer.

jag tycker att det finns så lite älskanden kvar i världen,
och när jag ser ut vidsträckta morgnar till brädden sprängfyllda av hopp,
så finns det fortfarande lika många slag

lika många barn som dör i aids
och som inte kan äta sig mätta,
lika många djur som avlivas varje dag varje timme
som sluter ögonen och inte finns mer.

hur man kan tycka att det är okej.
jag har slutat att förstå,
jag kan inte förstå längre.

och för det är jag ledsen.
för att jag har slutat vända kinden till.
för det är jobbigt att vara ledsen,

jobbigt när moderaterna vinner riksdagsvalet och jag har tappat förståelsen,
ser bara dumheten och kan inte hjälpa förebråelsen.

men nu ska jag sluta,
jag var bara tvungen att säga att det är mot min vilja
som jag inte förstår längre.

och:

http://www.youtube.com/watch?v=w0o8JCxjjpM&feature=related

här är påsken

det är påskafton och solen skiner och jag solar så fräknarna på mina kinder blir tydliga.
jag dricker svart kaffe och läser flaubert och utanför sjunger småfåglar ihop med måsarna,
det är knappast kallt och det luktar gräs och dammiga gator.
jag lyssnar på explosions förlösande toner och bara vältrar mig i den härliga ledigheten.
det är såhär det ska vara, vår och begynnelser och vitsippor på sina ställen.
hästarna behöver inga täcken längre och man kan rida i skogen utan att frysa.

walking cloud and deep red sky, flag fluttered and the sun shined.

när mono kom till sandviken 2004 hade jag knappast hört dem innan. de hade släppt sitt första album, de spelade en varm höstkväll på kungen och det var den mest fantastiska spelning jag någonsin sett. jag har svårt att föreställa mig att någonting kommer att vara bättre eller kraftfullare eller mer fantastiskt. jag fick monos första platta "under the pipal tree" signerad av bandmedlemmarna, som kom hela vägen från japan för att spela på några mindre ställen runtom i sverige. postrockgenren hade ännu inte brett ut sig, vi stod som villrådiga frågetecken inför den oerhörda kraft musiken skulle komma att spela i våra liv. det fanns ingenting, ingenting med röster eller trallighet som efter detta skulle få oss att buga, få oss att saktmodigt låta varje strof sjunka in i våra bröst. nej, det här var liksom fulländningen, hur hjärtat hoppade över slag för att följa rytmiken, hur knäna vibrerade och huvudet sänkte sig och gungade med. jag är tacksam för den inverkan mono gjort i mitt liv, och trots att jag vandrat i postrockens slingersnår därefter och funnit mycket storslagen musik, så skulle aldrig någonting komma att slå mono. ingenting skulle komma att slå känslan av den absoluta hänfördhet i kungens lokaler en oktoberkväll.

numer lyssnar jag på mono om kvällarna i min ensamhet. då släcker jag alltid ner alla lampor, sätter mig i min fåtölj alldeles invid högtalarna och lyssnar på de femtonminuterslånga låtarna så högt att det dånar i öronen. efteråt är jag alldeles uttömd, då har jag blivit människa igen och kan vara precis så förnuftig och storögd som jag vill. så här, för alla som inte hört mono, så ger jag er det enligt mig mest fantastiska som skapats i musikväg.

http://www.myspace.com/monojp

"for us music is all about seeking. we sit and we play and play until we reach something that feels like home".

jag hade tröttnat lite på sigur rós. faktiskt.
innan jag såg sigurmedlemmen göra solopremiär på hotellbaren på medis
för några veckor. då väcktes en nykärlek till den isländska postrockgenren.
så nu kör vi, lyssna, stäng av andra ljud och blunda.

http://www.youtube.com/watch?v=8hYNPz06xgE&feature=related



här har jag bott mest hela helgen. med en dator och portabla hörlurar, spotifyspellistor
i oändligheter och kortärmsvarmt ute. då kan man skapa storverk.

jag fortsätter med postrocken nu, alltså.
det är trotsallt den musikgenre inom vilken jag är mest belevad,
inom vilken jag hittar mest ny musik och
som får mitt hjärta att skälva allramest.

green grass of tunnel

musiktips var längesen. jag är lite dålig på det, också. inspirationstorka således.
jag läser mest. och lyssnar på mono. men nu kör vi nåt annat.
múm: green grass of tunnel
http://www.youtube.com/watch?v=oHTFmJk7fH0

en gång i min alldeles bekymmerlösa ungdom satt vi ett gäng på en stor filt i
stadsparken i sandviken och lyssnade på det här. då hade múm precis släppt
sin första skiva, året var kanske 2004 och klockan var kanske 4 på morgonen.
det var sommar och skum, mild sommarsol letade sig in över dimmig gräsplan
och det var alldeles mystiskt och magiskt och alla som var där kunde nog
hålla med om att de aldrig hört något liknande.

därför blir jag alltid alldeles varm i hjärtat när jag hör det här.
det hoppas jag att ni också blir.

staden mellan broarna

häromdagen satt vi på ett café i gamla stan, där man kan ha dator utan att betala pengar.
alltså för elen.
jag gillar gamla stan.
jag gillar hur gatorna är liksom snirkliga, hur små valv mynnar ut i smala gränder
där man får se upp var man går för de bitvis djupa nedsänkningar i ränningarna.

de ofantligt gamla hus som bligar upp mot storkyrkan, om man drar tillräckligt med luft i lungorna kan
man nästan se framför sig det pulserande stadsliv som gamla stan under främst 1600-talet representerade,
när fortfarande norr, söder, östermalm
räknades som lantisställen.

ja, jag gillar gamla stan. jag gillar hur mycket historia som finns bevarad i huvudstaden.
jag gillar hur den stundvisa hektiskheten runt malmarna kontrasterar till det förvånande lugn
som ligger över gamla stan. som behåller den sin historia, präglad av sin kontext.

hur som helst så satt vi på ett café i gamla stan, ett mysigt bokcafé där vi satt bordet mitt emot
en duktig svensk författare som just påbörjar sin nya roman.
är det inte stockholm, så säg?

insupen av inspiration, litteracitet och den allra vackraste miljö i världen.
(bortsett högboskogarna då. men det är en helt annan sak).


strindberg och våren. eller förresten alla årstider.

jag har en stor, påträngande, omättad kärlek för strindberg,


många skulle nog kalla mig nördig,


asocial, deformerad.


skitsamma.


jag väljer alltid högra uppgången vid rådmansgatans t-banestation,


spenderar hellre långkvällar med denna tjänstekvinnans son-


och det är ju en kärlek som är precis i min handflata,


envägar således


jag mitt egoistiska fan.