a half cup of tea

förra hösten var jag i london. det ska bli trevligt med en oktober i sverige, men jag saknar det ändå, somehow.






sekundärt

man får inte längta hösten i juli, jag vet. men jag gör det ändå.
det är kanske för det dåliga vädret, jag vet inte.
men jag längtar stadsteatern, åsögatan i strilande regn, en söndagspromenad på djrurgården.
jag längtar debattkvällar på tv och arjuveda-te, jag längtar murriga färger och filtar och böcker i soffan.
men det är lite skönt också, att längta hösten.
då behöver man inte bli så infernaliskt ledsen när sommaren är slut.

men först och främst en veckas semester i skanör, hav, vitemölle, kivik, malmö.
då ska jag andas ut. sen kan jag vara produktiv igen.

det räckte med att ögna igenom kursupplägget på universitetet i höst för att jag skulle få huvudvärk.
jag är med andra ord inte redo än.

nu: henri högberg och phoenix. läs henri för guds skull.


there is always hope, memories






24.07.09

allt är bara ord nu,

mitt hjärta till brädden fylld av bokstäver.

i mina lungor stavelser istället för luft,

och mina fotsteg tatuerar poesi i asfalten.


och ingen gryning ska i framtiden bli som den föregående

och det var någonting, jag ska inte säga övermänskligt, men någonting som gjorde dig till dig.
som bara är du, ingen avbild, ingens like, ingen överensstämmande.
i tider av föränderlighet och ideal, en tid av mindervärde och elitism så tror jag att det kan vara bra att minnas.
att du är du, hur det finns en trygghet i det.
säg det bara. ett jag. det finns ingen annan som är ditt jag.
ingen med dina hårstrån, och hur du inte vill ha någon annans.
jag ska sluta säga att jag vill ha någon annans ögon, läppar, sinne.
det var någonting alldeles sällsamt som gjorde mig till mig.

läsningen

när det är grått ute så får man leta sig in till soffan och en överdimensionerad kaffekopp.
jag har just läst klart carl-johan vallgrens den vidunderliga kärlekens historia, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. jag har precis påbörjad birgitta trotzigs dubbelheten sammanhang, och den ligger mig nog närmre om hjärtat. jag är inte så intresserad av handlingsstyrda romaner med starka intriger. det är nog därför jag avskyr deckare. jag kan bara inte finna glädjen i att läsa om spännande intriger, hur vackert inbäddade de än må vara. det ger mig ingenting. jag vill ha det prosapoetiska, det eftertänksamma, de välarbetade idéer och tankar i romankärnan som sätter mig som läsare i rörelse. inga biljakter, mystiska mord eller cliffhangers, utan det stillastående metaforiska. det litterära. sen gör det väl mig till en torrboll, jag vet inte. min läs- och skrivargrund ligger ändå i poesin, det är ofrånkomligt. så nu ska jag gå till biblioteket och låna johannes ayuru det är bara gudarna som är nya, den är fullkomligt fantastisk.

wrecked metal

mitt hjärta, mitt liv är inte levande.

det är en enda dimma som en ridå över mina ögon.

varken fyllan eller nykterheten spelar någon roll,

för mitt hjärta, mitt liv är inte levande.

jag känner inte längre. ingenting känner jag.

jag är rädd för att jag behöver en thrill igen,

att stockholm inte är enough.

jag är rädd för att vilja packa väskan än en gång och dra långt åt helvete.

jag är rädd för att aldrig kunna slå mig ner

för att aldrig vara nöjd, in peace,

jag vandrar som på nålar 24/7.

ge mig något som lugnar mig

för mitt hjärta, mitt liv är inte levande.

det finns inte längre några nyanser,

bara förhoppningen om morgondagen eller stundvisa i nuet.

mitt hjärta, mitt liv är inte levande-

jag behöver förlösa mig själv igen,
vakna.

det är så jag säger det

havregrynsgröt hemmaodlade potatisar blandband sedan forntiden sommarvärme eller vattenpölspromenader isglass rotfrukter tetid och kaffetid kortspel läsa till ljudet av regnsmatter mot rutan stearinljus solkräm handdukar hästryggar varma mular galoppsprång sjövatten spartanskt linssoppa-

där ser man. valda ord ur livets härligheter. det finns ingen mening i att vara ledsen.

:

just nu:

simone de beauvoir + arjuvediskt te.
explosions in the sky och stearinljus.

med andra ord allt en människa behöver.
jag skulle kunna sitta här till jul.

den redan spruckna

Vill du säga något? Är det någonting du vill säga nu? Tänkte hon då hon stod med ryggen frånvänd honom vid trappan i huset. Om det är någonting du vill säga så får du göra det nu. Om det finns några synder du vill bekänna, något du vill ha förlåtet eller något du på minsta vis kan vilja mig, så är det bäst att du lägger korten på bordet nu, nu! Tänkte hon, och yrheten över henne som ett betongblock, inga onyktra rus lika svindlande som detta, som avgjordes alltihopa nu, fastän sådana avslut aldrig kommit för henne. Men det tänkte hon, och det där med liv som skyndar förbi inne i huvudet, som gegga, fragmentariska bilder ur liv och ansats till liv, sådana som solsken i handflatan eller sådana med tyngder alldeles omöjliga att uppbära. Förbarmanden och sorgmodiga lämnanden, att finnas eller inte finnas till och vad det egentligen spelar för roll. Hennes sätt att se sig själv som inget annat än en djurisk organism i det stora alltet, instinkterna de viktigaste, hur hon lärt sig att fly från den dag då hennes ben sprungit som på geparden över savannen då hon flydde mormodern som nu var död och allt vad döden innebar. Hur hon sedan lärt sig att använda de där benen till alla slags rymningar och hur hon mindes det nu, att det skulle krävas en styrka som hela världens i en enda kropp för att orka stegen nerför trappan, bortåt. Så om det finns något du vill säga, så gör det nu. Det finns inget sedan. Det kommer aldrig att finnas något sedan, och snart inget förr heller. Anstränger man sig tillräckligt kan man långsamt sudda ut allt också är man bara blank och blåmärken och ärr från barndomens cykelfärder eller abrupta överfall kan vara från vilket liv som helst, känslan av mjuka läppar på kinden den fräkniga, kan vara vilken som helst. Anstränger man sig tillräckligt kan man radera allt, precis allt. Och nu, just nu, kunde hon förlåta vad som helst, kunde förlåta allt, bara hon ren som ett foster kunnat komma ut till den där skränande världen. Allt kunde hon långsamt skrapa bort från det tidigare livet och medvetandet liksom rent, som vore det oförstörda då det centrala, som slogs hon första gången av solen och kylan utanför som fick hennes armars hår att resa sig och huden att dra ihop sig i knottringar. Men hon vågade inte vända sig och se ögonen. Hon vågade inte vända sig och se honom med all sorg av lämnandet hon själv fått erfara. Hon kunde inte se all den infernaliska godhet, som hos ett barn, som gömde sig långt bakom hornhinnorna. Och hur hon velat vända sig nu och som barnet i sig ta honom som också var barnet i sig, i famnen och sedan aldrig släppa. Hur hon kunde glömma namnet på vilka brutna kroppsdelar som helst eller högheter då nålen träffade venen, hur hon kunnat glömma alltsammans för att ta honom tätt, tätt intill och sedan kunde allt få vara slut. Men hon kunde inte vända sig om, som stod hon fastbränd med fötterna i golvet, oförmögen att ens se med huvudet bakåt, som var alla leder i kroppen låsta och bara ögonen stirrande mot trappan som i något cirklande form ledde ner till verkligheten, ut i verkligheten, den hårda och bittert sanna. Och hon, människan med den tunga väskan på pendeltågstationen i världens ände, hon med badrummets hårda lysrör över håret då hon drog lina efter lina för att sedan falla bakåt inåt. Hon på knä bland hallonsnåren med mormoderns förkläde lätt vidrörande hennes axlar. Hon, hon, hon, de var alla olika, alla vitt skilda djur som nu rev och slet i henne om erkännande.

(ur romanen)


some sort of rough

när verkligheten går alldeles för fort:

ensamheten i den tysta stugan, klappret mot tangenterna och stearinljuset som värmande vän.
jag vill alltid kunna vara ensam och klura ut saker,
skriva en vers eller två och sedan sova gott.

när livet spelas i repeat samtidigt som timmar hotar:

jag nyper mig hårt i armen för att varsebli existensen,
sedan det kluckande ljudet av tystnad när jag får vara alldeles ifred.

bli människa igen.