lyxfrukost och dåliga kriminalromaner

det börjar julskyltas i stockholm. adventsstakar och tomtelampor och lussekatter doftar på pressbyrån. jättehärligt tycker jag. sånt är ganska bra när man bor i en större stad. de är liksom alltid steget före.

jag har tagit en sån riktig lyxfrukost i sängen idag. det är en sak som är bra med att ha sängen i vardagsrummet. man ligger liksom i "sovrummet" fast man är i vardagsrummet. känns inte som om man är lika lat, i alla fall.

och snart ska jag åka till skolan och dela ut enkäter till lärarutbildningen på södertörn. jag har fortfarande lite värk i handen efter att ha skrivit namn på två hundra kuvert. men det är sånt man får ta!

jag impulsköpte en bok igår när jag skulle tigga en påse till alla mina papper på akademibokhandeln (ja, vi har en akademibokhandel på skolan). "lust att skriva" hette den, och ska tydligen vara jättebra för novell- och romanskribenter. yes! tänkte jag och pungade ut lite pengar. inte för att jag brukar köpa böcker på akademibokhandeln som jag inte ska använda i kurserna. kanske är jag officiellt en nörd.

det är för tidigt för att komma med något klokt musiktips, men jag måste få (eller får jag?) komma med en "varning". eller vaddå. läs inte "fågelhägnet" av julia wallis martin. den är verkligen jättedålig. jag kan föreställa mig att den skulle funka på originalspråket, som är engelska, men här. nej. det kan vara översättarens fel. kolla bara på detta;
"- Ni borde komma inomhus". alltså, va? vem säger så? "you should come inside" kan man säga, på engelska. men man kan inte komma inomhus. man kan inte bara ta en mening från engelska och helt sonika ändra orden. nej nej nej.

dessutom står på första sidan att boken är "till min son". boken handlar om lemlästade pojkar i 12-årsåldern. jag fattar ingenting. och jag är så less på dåliga kriminalromaner. nej förresten, jag är less på kriminalromaner över huvud taget. även om de är bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback