jag har drömt om midsomrar

det är så fantastiskt att komma hem. till hem, som verkligen är hem. där det finns en mamma och en pappa och ett syskon och en hund. och tygerna luktar annorlunda här,

sådär som bara hemmets tyger luktar eller som det luktade om påslakanen hemma hos mormor och morfar när jag var liten.

det är fantastiskt att komma hem och hitta ost i kylen, där det finns tvättmaskin, även om bekvämligheter aldrig varit fundamentala.

jag ser mig själv när jag var femton, jag var ganska ledsen då. ganska ensam, tyckte att jag var betydelselös.

det jag:et bara slog mig idag, när jag stod i duschen och hörde regnet droppa utanför fönstret, när jag tvålade in mig med tvål som bara luktar sådär gott hemma -

då tänkte jag att jag är lycklig nu, och att de drömmar jag hade när jag var femton har realiserats.

att jag inte är ensam längre. och att jag fortfarande är så mycket barn att jag kan krypa ner i en soffa med en hund under armen och en kopp earl grey på bordet, och lukta på de där tygerna.

och jag tänkte att över alla världshav, genom alla liv, passager, länder, så vet jag att jag har ett hem och en familj som jag älskar och som älskar mig.
att en människa behöver inte mer än så, just så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback