det där om influenser

jag har slutat att läsa modebloggar.
förut läste jag rätt många modebloggar, och var nog ganska insnöad i "online-trenderna" som florerar runt vårt svea rike. eller vadå, det finns väl bloggar överallt. men jag läste nästan bara svenskar.

nu. jag har insett att det överhypade modebloggsfenomenet har skapat samma normativa bild av mode och trend som modebloggsfenomenet i min mening från början försökte att ta avstånd från. att hela poängen med den liberala självhävdelse som bloggandet innebär, avtar för att skapa en grupp inom gruppen, en subkultur som vänder sina ansikten rakt ut till den kommersiella marknaden, hur cirkeln sluts. och det är där jag menar att kreativiteten avtar, att just det egentänkande som en blogg kan innebära, får ge plats åt reklamannonser från diverse modeindustrier.


jag säger inte att det är fel, det där med att göra lika, inspireras.
men jag ser mig omkring. jag ser mina vänner som på ett eller annat sätt jobbar eller studerar inom mode. som kanske på grund av olika skäl inte kan eller vill hålla sig uppdatera sig med detta modebloggsfenomen.
och jag ser hur deras nyskapande och kreativitet sprudlar innanför fingrarna. hur min hämmas.

och hur jag därför slutade att läsa, började se mer utåt, stängde av datorn.
jag säger som sagt inte att det finns något fel, eller att jag är bättre.
bara att jag längtar till den forna tid då jag hade en helt annan syn, ett djupare perspektiv.

vilken tur då, att man kan gå tillbaka.
göra om.
göra rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback