det förkrympta kvinnoidealet

jag läser barbro backbergers "det förkrympta kvinnoidealet" (1966). jag kan inte låta bli att förvånas över hur lite som egentligen förändrats på drygt fyrtio år. barbro backberg som blev undangömd i media för att hon ifrågasatte media, kvinnornas ständiga hjärntvätt genom damernas värld eller vecko-revyn. det är ingen skillnad om man jämför med elle eller eller cosmopolitan. det handlar fortfarande om att projicera hela väsendet på något slags ytligt, "investera i dig själv", och köpa samhällets bild av att en lycklig kvinna är en kvinna med len hud,

raka armar, raka ben, raka musch som inte finns, raka underlivet, raka fötterna om så är. visa dig vara så egentligen omänsklig som möjligt.

karolina ramqvist (2003) menar i förordet  "att unga kvinnor slutade bry sig om hur de såg ut var så provocerande att man inte kunde tänka sig att höra på vad de hade att säga".

för att inte ens gå in på litteraturen eller politiken, som en central fråga i backbergers teori; "vem blir vår strindberg". om man tänker sig att denna någon skulle vara av kvinnligt kön, så inser man hur jävla långt vi har kvar till något slags enat.

sen kan man diskutera kvinnligt vs. manligt herravälde hur mycket man vill, om att aggrofeministerna snarare radikalt vill ändra vågskålen. det är inte det som är poängen.

poängen är att jag fortfarande sminkar mig varje dag utan att egentligen fatta varför, har lena ben utan att egentligen fatta varför. det handlar heller inte om något slags revolutionärt från min sida, inte alls, men jag är av den uppfattningen att val ska kunna motiveras, och jag kan inte det.

jag kan inte motivera push-up, sorry.

barbro backberger var knivskarp och hänsynslös, blev övergiven av såväl förlagsgubbar som politiska pionjärer inom vpk. synd som fan på en så fantastisk debattör.

men läs boken, verkligen.
trodde ni att vi kommit någon vart så drar backberger ner dig på jorden.
det finns ingen anledning till att gå omkring och tro att du inte fallit dit.

Kommentarer
Postat av: moster anna

Den skall jag läsa , gumman !!!!

2008-02-12 @ 11:01:07
Postat av: Karin

moster anna: gört! =)

2008-02-12 @ 12:03:43
Postat av: Mamma

Självklart ska jag också. BRA GUMMAN STÅ PÅ!

2008-02-13 @ 18:45:43
Postat av: Kusin Vitamin

den ska jag inte läsa. jag har kommit på att jag är totalt ointresserad av jämställdhet och kvinnofrågor faktiskt...om man nu får tycka så 2008.

2008-02-14 @ 09:32:16
Postat av: Mamma

Till Kusin Vitamin: Ja, det är ju lätt att vara totalt ointresserad när man får njuta de frukter som andra jämställdhetskvinnor och män har kämpat fram under årens lopp. För du tror väl inte att kvinnors ändå relativt jämställda ställning i Sverige har tilldelats oss lyckliga av en slump? Nej. Utan det ligger mycket bråkande och hårt arbete bakom det. Därför kan vi idag arbeta eftersom dagis finns, vi får rösta, vi får uttrycka vår åsikt, och det finns folk som lyssnar på oss.
Tänka sig. Så bra vi har det. Vi slipper könsstympning och burkah.

2008-02-17 @ 09:52:22
Postat av: karin

kusin vitamin: oj, det känns ju faktiskt väldigt tråkigt att du tänker så. jag tänker mig snarare att det är en ständigt pågående process. lite som att säga att man är ointresserad av sympati. men det är klart, 2008 eller ej, man får tycka som man vill.

2008-02-17 @ 20:04:55
Postat av: Kusinen igen

mja...jag kan inte direkt dra någon parallell mellan sympati och kvinnofrågor. det finns massor av saker jag väljer att inte lägga energi på.
kan du förklara för mig vad som är så tråkigt med det, jag vill gärna förstå det.
jag förknippar nämligen inte politiska frågor som intresserar mig med könstillhörighet. överhuvudtaget.

2008-02-17 @ 21:05:32
Postat av: karin

kusin vitamin:
nej, fast enligt mig går det inte att bortse från könstillhörighet när man pratar om vissa politiska frågor. tyvärr kan jag ju inte svara på vad som är tråkigt med det, eftersom jag inte tycker att det är tråkigt. för mig är det en ganska elementär del av min världsuppfattning, av min människosyn och så vidare. sedan tycker jag inte att saker ska behöva vara roliga för att man ska bry sig. det kan vara tråkigt och nödvändigt, och då anser jag att det bara är att gilla läget.

2008-02-18 @ 08:52:10
Postat av: Kusinen IGEN

men du, jag har väl inte direkt sagt att allt ska vara roligt? det jag menar är att jag inte uppfattar att könstillhörighet har någon politisk relevans.

2008-02-18 @ 09:55:50
Postat av: moster anna

att det inte har nån politisk relevans kan ju bero på att efter alla år av kvinnokamp har vi nått fram till en relativ jämnställdhet ...men fortfarande får män högre lön än kvinnor !!!

2008-02-18 @ 17:05:14
Postat av: karin

kusinen: du bad mig att förklara vad som var så tråkigt med könsfrågan. jag svarade med en motfråga, varför ska det vara roligt? nej, du behöver inte uppfatta att politiska frågor har könsrelevans om du inte vill. samtidigt är det ju ganska svårt att bortse från, om man tittar lite utanför sveriges och europas gränser där det fortfarande råder fullständigt nedtryck av kvinnor, på samtliga välfärdspunkter. där tycker jag inte att man kan säga att det inte finns någon könsrelevans.

2008-02-19 @ 09:49:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback