modet som konstform

jag har gjort en blandskiva med lite olika smått och gott. bland annat suburban kids with biblical names, new young pony club och buraka som sistema. jäklarns bra, må jag säga.

jag har lagt en stor hög på sängen med kläder som jag ska sy om till nya, roliga saker! en kjol får bli en kjol, en tröja får bli kjol och en sjal får bli en klänning. transformation är fantastiskt.

jag fick en förfrågan en gång hur jag kunde knyta an mina principer i kvinnofrågan till kläder och utseende.

såhär är det, förstår ni.
kläder och mode är för mig en konstform. när jag syr är jag en konstnär lika väl som när jag skriver eller målar. eller sjunger, för den delen. när jag klär mig skapar jag, just så ser jag på det.
jag kan vara dov och sober, eller spexig och utflippad.

och det har ingenting med konsumtion att göra, jag lovar. jag handlar väldigt sällan kläder nu för tiden.
framför allt handlar jag nästan aldrig kläder på stora klädkedjor längre.
jag tror inte på kapitalism och jag tror att jag värjer mig lite mot den typen av företag (här menar jag bland annat h&m och typ kappahl) som inte har några regler som berör djurs rättigheter.
det kunde man se på kalla fakta i söndags (tv4).

om fåren ska behöva bli flådda levande för att jag ska handla, så vill inte jag vara med längre.

dessutom är h&m tråkigt.

så då går jag till sy-centrum i sundbyberg och köper lite tråd, och kanske lite kaffe. sedan sitter jag och är konstnär en hel eftermiddag och ibland en hel kväll. det går alldeles jättebra att vara kvinna och feminist och djurvän och filantrop och tycka om mode.

om man tänker efter är det ju fantastiskt att just kroppen är själva målarduken.

Kommentarer
Postat av: moster anna

att vara med i Topmodel är väl VÄLDIGT ofeministiskt ...

2008-02-26 @ 16:14:36
Postat av: karin

ja, jag kan inte riktigt stå för vad sofie gör och tycker. men typ att mode för modeller kan vara rätt ok, om man bara är medveten om vad man gör.

2008-02-26 @ 18:15:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback