jag säger nej.

jag sätter ner foten. eller vad det heter. jag brukar inte shoppa på internet, jag tycker liksom att det tar bort hela charmen med att gå och pilla på mjuka tyger och klämma på stövlar eller kjolar. men så av en händelse var det någonting jag skulle kolla på topshop. och jag tappade andan.

image31
bild:
http://www.topshop.com/

jag blir bara så ledsen. den här kvinnan är väldigt väldigt uppenbart underviktig. hon påminner mig om de utmärglade, sängliggande snackars 100-åringar jag jobbat med inom äldreomsorgen. och armarna, och benen, och kindknotorna!?! hon ser inte frisk ut, hon ser sjuk och insjunken och jag säger nej.

jag anser att det bör handla om hälsa. hälsa är varken under- eller övervikt. och på samma sätt som inte ohälsosamt leverne bör uppmuntras inom andra områden, bör inte heller modellernas dåliga leverne uppmuntras. jag tycker att det verkligen börjar gå över gränsen för vad som är acceptabelt. på samma sätt som jag inte uppmuntrar pete doherty eller kate moss. grejen är den att man indirekt uppmuntrar till denna typ av ideal, genom att som konsument konsumera. jag tycker inte att det är okej att kate moss anses vara världens vackraste och bästa modell som ändå knarkar fastän hon är mamma. då är man ful. om man knarkar och har barn, då blir man ful. utseendet är liksom inte ens viktigt.

och pete doherty som ertappas på bild med att injicera något i någon halvt medvetslös bruds arm. jag kommer aldrig tycka att det är okej att försvara hans drogmissbruk med att han är ett musikaliskt geni. han är förihelvete förälder. resten spelar ingen roll.

så jag säger nej. bestämt nej. jag har aldrig varit något stort fan av topshop ändå, men nu har de gått över gränsen och där tar mina principer vid.

härmed handlar jag aldrig mer på topshop. punkt slut.

www.skonhetsideal.com : föreningen SMAL - start marketing all looks.

...and stop marketing anorectic looks.

man vill inte uppmuntra till fetma, eftersom vi håller på och äta ihjäl oss. därför gömmer vi alla feta människor, låter dem definitivt inte synas i glassiga modekampanjer. om vi då skakar på huvudet och tänker att "nej, man kan inte uppmuntra till den typen av ohälsosamt leverne...". då är man dubbelmoralist om man tycker att det är okej att sådana här tjejer som på bilden ovan figurerar i modekampanjer.

men det är som att det är okej att svälta, fint att inte äta. om jag själv skulle ha lidit av ätstörningar skulle jag framför allt finna det väldigt förnedrande att det upplyfts av media. jämför med att man skulle idealisera cancersjuka i något slags modekampanj. sjukdomen anorexia borde ändå förkroppsliga något väldigt jobbigt.

skärpning, där ute. ju fler som slutar att tycka att det är okej, ställer sig mot företagen och slutar att konsumera, desto bättre blir det. jag menar, det kan ju inte bli sämre. eller?

image32
bild: www.expressen.se


Kommentarer
Postat av: Maria Vuitton

ha en trevlig dag :)
hemsk bild..

Postat av: Linnéa

usch, jag hatar det pinnsmala idealet som är idag, man borde inte vara underviktig, iallafall inte till den grad som många modeller är!

2008-01-16 @ 08:59:15
URL: http://memoryofmyself.blogg.se
Postat av: Kusin Vitamin

...men man kan ju vara naturligt smal. jag tänker på min vän Sara, som är modell, hon har anklagats åtskilliga gånger för anorexia men är absolut inte sjuk. men benig. det är ju synd att tro att alla väldigt smala människor är sjuka.
och för de anorektiska brukar denna typ av bilder vara mer taggande än förnedrande, så fungerar själva sjukdomen eftersom den är psykisk tillskillnad från cancer. "vad smal du är" och "du ser sjuk ut" är den finaste komplimang en anorektiker kan få.

men hälsa det är någo helt annat och ingenting som de stora modehusen bryr sig om. därför blir jag glad varje gång jag ser scarlett johansen och beyoncé i reklamkampanjer. de ser hälsosamma ut. och kvinnliga.

KRAM!

2008-01-16 @ 09:32:55
URL: http://lindarling.blogspot.com
Postat av: Karin

Maria Vuitton:
tack detsamma! ja, visst är den!

Linnéa:
precis. men det är bra att det ändå problematiseras, så folk blir medvetna om det!

Linda (kusin vitamin):
absolut. grejen med att inte uppmuntra ett anorektiskt ideal är just för att det är anorektiskt. man kan vara väldigt smal, men det är en skillnad på att vara väldigt smal och att se sjuk ut. jag har väldigt svårt att se att man är så naturligt smal så man ser helt utmärglad ut. då är man nog sjuk på något annat sätt, eller lider av svår vitaminbrist eller nåt.
KRAM!

2008-01-16 @ 10:33:29
Postat av: Mamma

BRA att du tar upp det här gumman. Jag har jobbat med kvinnor i 20 år och vet när en tjej-kvinna är smal och när hon är sjuk...det syns faktiskt. Och dom normal-beniga kanske finns 1 på 100 000, mer är det inte. Så dom som framhärdar att dom "är så här normalt sett" är det troligtvis inte.....tyvärr. Utan det beror på just det här sjuka idealet. Fram för mer kvinnliga former! Mamma barnmorskan

2008-01-16 @ 22:26:16
Postat av: SKINHEAD BARBIEDOLL

Mamma:
Ja för en kvinna med platt röv & platt byst har inte kvinnliga former? Hon är ju en kvinna med sina former, det känns väldigt kvinnligt då hon ju har vagina.

2008-01-26 @ 23:39:14
URL: http://SKiNHEaDBArBiEdOLL.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback