the rain has almost never been more satisfying.

jag flög till italien. sen flög jag hem igen. jag känner att jag har rest väldigt mycket. flygplan och bussar och båtbussar och tåg och såntdärnt.

och det finns absolut ingen bättre känsla än att komma hem utvilad från en härlig södra-europa-semester, handla lite hemmagjorda havrekakor på bageriet i sundbyberg, sätta på en liten melodi av beirut och koka te.

det är en söndag i maj, jag har nya köksgardiner. det regnar lite ute, men det gör absolut ingenting.

det är så härligt, den där känslan av att vara tillfreds.

sen var det nån sorglig människa på dn.se som hävdade på sin blogg att hon aldrig blev riktigt nöjd.
jag är en sådan som försöker att sträva efter att bli så kravlös som möjligt.
om man slutar att ha så bissarra krav på allt i livet, så är det ju också svårare att bli missnöjd.

min mamma valde en bok på pocketshop som hette "jag är allt du drömt". jag blev rätt peppad tills jag såg att den var översatt. jag har så dåliga erfarenheter av översatta böcker att jag inte vill läsa dem ifall det inte är något geni som skrivit dem (jag har en uppfatting av att man då ka hävda viss språklig elegans från den som översätter).

men sen kom jag på mig själv med att be mig själv att bara hålla tyst.

för "jag är allt du drömt" av ali smith är en fullkomligt fantastisk bok, och någonstans vill jag höja handen för denne fantastiska översättare som gjort verket så bra även på svenska.

sådetså.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback