vintern rasat ut!

valborgsmässoafton och solen skiner.
min balkong är alldeles sval och jag dricker blåbärssoppa och läser.

jag prenumererar på den syndikalistiska tidningen arbetaren,
och tyckte att det var lite skoj att i min moa martinson-samling från 60-talet
så hade just en journalist för arbetaren skrivit förordet.

moa är en av mina favoritförfattare, tillsammans med strindberg, sara lidman
och gunnar ekelöf. med flera, såklart. men dem som säkerligen har påverkat mig mest.
och astrid lindgren! barbro lindgren! jonas gardell!
det finns så många.

men moa är bra, läs klockor vid sidenvägen,
alldeles underbart.

förresten var jag på någon sorts poesikväll igår. det var ett kulturcentra vid odenplan
som bjöd in några författare att läsa lite. jag hade inte så bra koll på författarna,
och det var heller inte så bra. det enda jag kunde tänka på var ernest hemingway som
en gång sa "ta ner poesin från kristallkronorna och låt barnen komma fram och klämma på den,
för helvete". det här med att poesi ska vara förbehållet pretentiösa intellektuella, det här att
vara så inihelvete självcentrerad att skrivandet bara handlar om det blödande jaget.
vem fan bryr sig? skriv något som påverkar, förändrar.
inte rasslande björklöv eller tråkiga skilsmässor. jag satt där och ville gå upp på scenen och
rycka ifrån dem micken och skrika något nytt, något som inte sagts och något som
kommer att förändra, eller i alla fall beröra, få folk att bli mäktigt förbannade eller hänförda.
vem fan blir hänförd av björk?
men jag satt kvar, som den svennebanan jag är, satt kvar och applåderade svalt mellan
författarna som avlöste varandra och det mycket suspekta mellanaktsnumret där någon
sorts konstnär skulle klämma på material. jag ville gå hem, bara.

men sen kom kristina lugn upp och då blev allt plöstligt mycket ljusare, gladare och trevligare.
jag har inte läst så mycket av henne innan, men hon verkar vara en mycket behaglig kvinna.
om inte annat en omdiskuterad frisyr som man kan titta på.
närå, hon var riktigt duktig.
nu ska jag sola lite, hoppas ni ser fina brasor ikväll trots att de har sagt nej till eldarna i sthlm.

Kommentarer
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

åh, vilket härligt blogginlägg och du lyckas verkligen med en klockren beskrivning av gårdagskvällen :D haha. ska ta tag i kragen och läsa moa martinsson asap, i swear! kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback