all credd åt sommaren

nu är det sannerligen sommar på riktigt.
och då sänker sig ett lugn över mig som är alldeles
övermänskligt.
jag vill bara sätta himmelsdoftande syrener i ett glas
och sitta på bryggan nere vid stugan ut mot vattnet,
dra vasstrån mellan tårna och ta sommarens första dopp.
för så ska sommaren vara.
som förnimmelser av barndomen.
alldeles förbehållslöst bekymmerslös på något magiskt vis,
somna med sjövatten och sandkorn i håret,
fräknar på kinderna och under nytvättade lakan.

nu råkade jag bli lite sjuk och få både halsont och feber och huvudvärk.
men det gör inget.
för varje år lär jag mig mer och mer att leva varje nedra sekund av sommaren,
för den är mitt bränsle resten av året.

och knappt vill jag vara i sthlm då heller,
all ära åt skinnarviksberget och djurgårsfärjan och alltihopa.

men i stugan vill jag vara,
dricka kaffe på en solvarm handduk och läsa mig bort under ett parasoll.

och det här!
är inte det här alldeles fantastiskt:
http://www.youtube.com/watch?v=TWR28uIpUfY&feature=related

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback