litteraturen

äntligen sol idag när jag är ledig!
jag ska promenera längs norr mälarstrand, kanske parkera på balkongen med vin ikväll.
jag har kommit på att det bästa nog är att göra en lista för vad man ska läsa under sommaren.
jag är rätt lat och känner att det inte kommer att bli av annars. så varför inte skriva listan här,
ni kan ju lägga till eller ta bort något:

moa martinsson klockor vid sidenvägen
birgitta trotzig dubbelheten sammanhang
allt av henry högberg
stig dagerman bränt barn
anita björcks biografi om sonja åkesson
simone de beauvoir avled stilla
francoise sagan bonjour tristesse
morten ramsland hundhuvud
maria gripe skuggömman
charles bukowski postverket
victoria benedictsson ord på liv och död

nått sånt. kanske måste utvecklas lite. jag är dålig på att läsa nutidslitteratur överlag. jag vet inte varför, jag tror att det började i några illa valda deckare i camilla läckbergs spår. sedan fortsatte det med besvikelsen i daniel sjölin och johan ajvide lindqvist. vidare till den där linda olsson som skulle vara så förträfflig men nu vill jag sjunga dig milda sånger som jag ville kasta i väggen efter några kapitel. då blev jag trångsynt och tänkte att ingenting bra har publicerats efter 1960. fast sen tog jag mig själv i kragen och förstod att det inte var så. fast det skrivs mycket skit, och mycket skit publiceras. så jag har fastnat i strindbergs samhällsvision, i den kvinnliga frigörelsen under sent 1800-tal. i arbetar- och statarlitteraturen från 1800-tal fram till 1950-tal. det vackra i sonja åkessons kvinnouppbrott, bukowskis skildring av en undre samhällsklass. maria gripe för att det är så jäkla vackert, fast det kom ju senare. hur som så är min vän jessica (
http://stellasbokblogg.blogg.se/) väl inläst i nutidslitteraturen och vill att jag ska läsa för det finns såklart massa bra. så det ska jag göra, för att förlänga min lista. och säkerligen kommer både bob hansson och strindberg smyga in på ett hörn i den här läslistan, men det är ju alltid bara angenämt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback