obscurité

så många känslor i kroppen
och utanför
som födslovärkar
arvsrätt
kramper i kroppen
konvulsioner
 
letar irrande med blicken mellan de täta granarna i skogen. försöker att fånga solen där borta, värmen mot kinden. kroppen stelnar till inför blickarna, paralyserad inför livet som rinner som sand mellan fingrarna. jag har älskat dig hårt, intensivt, velat att du ska penetrera alla hålrum som min kropp besitter, fylla något slags tomrum. människan är i slutändan alltid ensam, som att rapa upp gårdagens mat. spindelnät, virrvarr, så många känslor i nervtrådarna mellan hjärnan och fingertopparna.
 
världen briserar nu, hör du den? massakern, eldarna, strömmen. alla liv i  mig som levats, alla som ska leva. så många känslor i strupen som vill ut. jag gör mitt bästa för att täppa till dem men det går dåligt. jag tittar ut genom fönstret vars gångjärn är nära att svika, tittar ut på aprilträden med knoppar som när som helst exploderar. sjövatten, himmelblå. utanför sjunger fåglarna, naturen tar över igen.
 
det är som värkar i mellangärdet, av all morfologi som vill breda ut sig på det vita pappret. jag har älskat villkorslöst. jag har älskat utan regler.
 
det finns så mycket i mig som är mänskligt i mig och som är mänskligt i dig och vad vi än bär på så tror jag min tomhet liknar din. tror att björkarnas exploderande knoppar liknar de explonsioner inom mig som väntar på att brisera. slå ut som ungbjörken. leta sig till en sommarvarm sötvattensjö.
 
så många känslor i mig
och utanför
så mycket som tenderar att väckas till liv
så många svarta hål
som du bär på
som jag bär på
 
ut genom fönstret nu.
världen utanför den här världen, vid sjögränsen, vid vattenbrynet, vid stadsgränsen, i mörka granskogen. människa, kvinna, inuti, utanpå. känslorna ett kladdigt nät av allt inom mig som fortsätter implodera. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback